تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

مشارکت ۴۰۰۰ بانوی خانه‌دار در طرح «ترنم زندگی» شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۱۹۹۸۰۸
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
مشارکت ۴۰۰۰ بانوی خانه‌دار در طرح «ترنم زندگی» شهرداری مشهد
به‌گفته معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، در راستای اجرای این طرح، ۴ هزار زن خانه‌دار در ۶ ماه ابتدایی سال در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز یکی از آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد، طلاق است. آمار نسبتا زیاد طلاق در شهری که مزین به نام امام‌هشتم (ع) است، به‌هیچ‌عنوان شایسته مردم این شهر و البته این دیار نیست. ارائه مشاوره‌های صحیح و بهنگام یکی از موضوعات مؤثر در زمینه کاهش نرخ طلاق به‌شمار می‌رود؛ اما در حاشیه‌شهر مشهد و مناطق محروم این کلان‌شهر، افراد توان مالی برای حضور در کلاس‌های مشاوره یا مراکز مشاوره‌ای را ندارند. ازاین‌رو، مدیریت شهری مشهد در قالب فعالیت‌ها و رسالت‌های اجتماعی‌اش، طرحی را با نام «ترنم زندگی» با هدف ارائه مشاوره رایگان برای زنان ساکن در حاشیه‌شهر در راستای کاهش طلاق در خانواده‌ها اجرا کرده است.

این طرح با حضور مشاوران متخصص توانسته است استقبال خوب مردم در مناطق حاشیه‌شهرمان را به‌دنبال داشته باشد، به‌طوری‌که بنا به گفته معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، فقط در شش‌ماه نخست امسال حدود ۴ هزار زن ساکن در مناطق حاشیه‌شهر در کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای این طرح شرکت کرده‌اند.

طرحی برای کاهش آمار طلاق

حسین باغگلی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اجرای طرح «ترنم زندگی» در محلات حاشیه‌شهر مشهد، گفت: این طرح با هدف کاهش نرخ طلاق در محلات حاشیه‌شهر مشهد با سه رویکرد مسجدمحوری، خانواده‌محوری و مشارکت‌طلبی درحال انجام است.

اجرا در ۷۰ محله شهر

وی با بیان اینکه در این طرح موضوعات مربوط به تعارض زوج‌ها، کنترل هیجانات، تربیت فرزندان و پیشگیری از اعتیاد مطرح می‌شود، تصریح کرد: طرح «ترنم زندگی» که دومین سال اجرایش را سپری می‌کند، در هفتاد محله حاشیه‌شهر مشهد و در حدود دویست مسجد، امسال ویژه زنان خانه‌دار این محلات اجرا شده است. مساجدی هم که قصد برگزاری این طرح را دارند، می‌توانند از طریق معاونت‌های فرهنگی مناطق درخواستشان را ارائه دهند.

پوشش ۴ هزار شهروند

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه گفت: خوشبختانه باتوجه‌به حضور مشاوران تخصصی در حوزه خانواده و رایگان‌بودن این اقدام برای خانواده‌ها، استقبال زنان ساکن در محلات حاشیه‌شهر در این طرح بسیار زیاد بوده و در شش‌ماه نخست امسال سیصد کارگاه آموزشی با حضور ۴ هزار نفر برگزار شده است و افراد مشاوره‌های لازم را در این کارگاه‌ها گرفته‌اند.

باغگلی با تأکید بر اینکه طرح‌های فرهنگی در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهند و باید این طرح به‌صورت مستمر و در قالب‌های مختلف اجرا شود، ادامه داد: در موضوع خانواده نیز باید اقدامات پیش از ازدواج شروع شود که هنوز طرحی مناسب برای موضوع انتخاب همسر اجرا نشده است؛ بنابراین اجرای دیگر طرح‌ها به‌نوعی اقدامات ترمیمی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: البته در حاشیه‌شهر مشهد باتوجه‌به فضای فرهنگی و اجتماعی این مناطق، برگزاری چنین طرح‌هایی اثری مثبت بر خانواده‌ها می‌گذارد. ازاین‌رو، درصد رضایتمندی از اجرای این طرح زیاد است و درعین‌حال همه مشاوران اعزام‌شده به این کارگاه‌ها و همچنین محتوای ارائه‌شده، رصد و ارزیابی می‌شوند. در مجموع سعی شده است کارگاه‌های تشکیل‌شده در مساجد محلات حاشیه‌شهر بهترین کیفیت محتوایی را داشته باشند.

معاون شهردار مشهد در پایان گفت: اجرای این طرح مشاوره‌ای به‌عنوان رقیب برای مراکز مشاوره‌ای نیست، بلکه احساس شده است در مناطق حاشیه‌شهر باتوجه‌به وضعیت اقتصادی این مناطق خلأ مشاوره‌ای در حوزه خانواده وجود دارد و برای همین، اجرای این طرح ویژه حاشیه‌شهر مشهد است.

اجرای «طرح مهرورزی» چند گام عقب‌تر از اعتیاد

یکی‌دیگر از طرح‌هایی که در محلات حاشیه‌شهر مشهد به‌صورت ویژه از طریق مدیریت شهری مشهد درحال اجراست، «طرح مهرورزی» است. دراین‌باره، مسئول امور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: این طرح با هدف نگاه پیشگیرانه از اعتیاد در مناطق حاشیه‌شهر مشهد برگزار می‌شود و هدف ما این است که برای پیشگیری از اعتیاد، چند گام عقب‌تر را نگاه کنیم و پیش از آنکه فردی بخواهد به اعتیاد دچار شود، از معضلاتش آگاه شود و همچنین برای مقابله با وسوسه‌هایی که ممکن است به هر دلیلی در جامعه با آن روبه‌رو شود و به اعتیاد تمایل پیدا کند، آگاهی داشته باشد.

مرضیه غفار نقیبی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری چنین کارگاه‌های آموزشی این است که فرد مهارتش را افزایش دهد، افزود: دراین‌راستا فراخوان جذب مربی داده شد و نزدیک به ۲ هزار نفر در این فراخوان شرکت کردند و هفتصد نفر از بین این افراد انتخاب شدند. با هدف توانمندسازی، چهارده جلسه کلاس آموزشی برای این افراد در فرهنگ‌سرا‌ها گذاشته شد و در نهایت از بین ۷۰۰ نفر، ۳۶۰ مربی برای حضور در کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد پذیرفته شدند. این افراد به‌عنوان مربی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی به مناطق اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: هدف ما در گام نخست، اجرای این طرح برای جلوگیری از اعتیاد در بزرگ‌سالان است و در گام‌های بعدی قصد داریم این کارگاه‌های آموزشی را برای کودکان و نوجوانان هم برگزار کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->